Budownictwo użyteczności publicznej

gmach publiczny

Rynek budowlany nie sprowadza się jedynie do budownictwa mieszkaniowego. Niezmiernie wiele inwestycji budowlanych prowadzonych jest na rzecz osób prawnych, wśród których do szczególnie renomowanych należą organa władzy państwowej i użyteczności publicznej. Ich środki pieniężne wyłożone na obiekty budowlane, których zbudowanie zamierzają zlecić pochodzą zazwyczaj ze środków publicznych bądź różnorodnych dotacji (w tym z subwencji dotowanych przez Unię Europejską).

Proces budowy takiego budynku użyteczności publicznej w szczególny sposób odbiega od inwestycji zlecanej przez jednostkę prywatną lub przedsiębiorstwo. Przede wszystkim zanim firma budowlana otrzyma takie zamówienie musi przejść pozytywnie poprzez proces przetargu. W trakcie przetargu wyłaniane jest przedsiębiorstwo, którego oferta jest najlepsza dla klienta którym jest podmiot prawny. Najczęściej okazuje się, iż przesądzającym czynnikiem, jaki ostatecznie przesądza o wyborze oferenta jest zasugerowana przez niego cena za usługę. Cena taka jest efektem dokładnych kalkulacji dokonywanych na podstawie dokładnej specyfikacji przedstawionej przez zleceniodawcę. Do opracowania takich kalkulacji powinien być wskazany fachowiec lub firma, jacy dysponują zadowalającym zasobem umiejętności na temat opracowywania kosztorysów budowlanych. Kosztorys taki stanowi nierozerwalną cechą oferty oraz nie może być w nim pola na pomyłki. Osoba tworząca kosztorysy budowlane musi niezmiernie precyzyjnie znać rynek materiałów oraz usług budowlanych aby umiejętnie ocenić ilość budulców budowlanych wymaganą do sfinalizowania inwestycji. Często wybiera się pod uwagę dostawcę artykułów budowlanych, jaki współdziała z firmą budowlaną oraz udzieli jej najlepszego rabatu.

Może się jednakże zdarzyć, że na rezultat nieprzewidzianego splotu przypadków koszt inwestycji przekroczy budżet. W niniejszej wyjątkowej sytuacji wolno po ustaleniu ze klientem dokonać modyfikacji kosztorysu budowlanego by dopasować go do zmienionych warunków umowy. Przewidująca firma budowlana powinna mimo wszystko założyć odpowiedni margines błędu zamiast za każdą cenę starać się zejść z stawki by wygrać przetarg bo może ryzykować swoimi funduszami jeżeli nie odnajdą się dodatkowe fundusze konieczne na jej ukończenie.